Bedragen x € 1.000 | ||||||
Programma 2 Levendig, Leefbaar en Veilig Dordrecht | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | |
saldo | saldo | saldo | saldo | saldo | ||
Ontwikkelingen met effect op financieel perspectief | ||||||
1. | RTV Dordrecht | -50 | -50 | 0 | 0 | 0 |
2. | Indexaties | |||||
Indexaties uitgaven | 0 | -2.245 | -2.205 | -2.205 | -2.205 | |
Indexaties inkomsten | 0 | 55 | 50 | 50 | 50 | |
Administratief neutrale ontwikkelingen | ||||||
3. | Totaal administratief neutrale ontwikkelingen | -580 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ombuigingen en overige dekking | ||||||
4. | RTV Dordrecht naar streekomroep | 0 | 0 | 50 | 50 | 50 |
5. | Kosten handhaving afval in afvalstoffenheffing | 0 | 125 | 125 | 125 | 125 |
6. | Groei toeristisch (riviercruise) bezoek | 0 | 100 | 150 | 150 | 150 |
7. | Binnenstadsbedrijf versoberen, terugbrengen gemeentelijke bijdrage | 0 | 0 | 0 | 75 | 75 |
8. | Verkl. budget evenementensubsidies & meer kosten doorrekenen | 0 | 0 | 50 | 100 | 150 |
9. | Culturele sector | 0 | 0 | 400 | 830 | 830 |
10. | Stoppen handhaving opkoopbescherming | 0 | 0 | 40 | 40 | 40 |
Wijziging saldo programma | -630 | -2.015 | -1.340 | -785 | -735 | |
-/- betreft een nadeel |
Toelichting bij de ontwikkelingen
Ontwikkelingen met effect op financieel perspectief
1. RTV Dordrecht
De lasten zijn in 2025 en 2026 incidenteel € 50.000 hoger dan begroot. Dit is in lijn met motie M7 die de raad op 26 november 2024 heeft aangenomen om de subsidie voor RTV Dordrecht in 2025 en 2026 eenmalig te verhogen. Dit is nodig omdat de huidige basissubsidie niet voldoende is voor het behoud van het huidige niveau van de nieuwsvoorziening welke op haar beurt weer essentieel is voor de aanvraag voor landelijke subsidie voor de streekomroep in oprichting.
Indexaties
2. Indexaties uitgaven en inkomsten
De bedragen voor indexaties op uitgaven en inkomsten zijn opgesplitst naar de programma's. Dit geeft inzicht de kostenstijgingen in ieder programma, c.q. wat er vanuit het programma aan extra inkomsten wordt gegenereerd door indexatie. Voorts laten we de centrale stelpost die betrekking heeft op deze indexatie voor 2026 vrijvallen ter dekking van deze prijsstijgingen.
Administratief neutrale ontwikkelingen
3. Totaal administratief neutrale ontwikkelingen
Neutrale ontwikkelingen (enkel effect tussen en/of binnen programma's) zijn apart inzichtelijk gemaakt. Budget neutrale wijzigingen leiden op totaal begrotingsniveau per saldo niet tot resultaatafwijkingen op de baten of lasten. Voor saldo neutrale ontwikkelingen waar een reserve mee gemoeid is, is in het raadsvoorstel een beslispunt opgenomen. Ook is hiervoor een bijlage bij deze perspectiefnota opgenomen (bijlage 6 ).
Ombuigingen
4. RTV Dordrecht naar streekomroep
RTV Dordrecht werkt samen met andere omroepen in de regio aan de vorming van een streekomroep. Na 2028 verandert de financiering structureel na invoering van de Mediawet, zo is het voornemen van het Rijk. Vanaf dat moment komen alleen streekomroepen in aanmerking voor financiering die dan door het Rijk wordt verleend. De samenwerking is vooral bedoeld voor versterking van lokale media, maar kan kostenbesparing opleveren door het delen van faciliteiten en expertise en kansen bieden voor verhoging eigen inkomsten (aantrekkelijkheid voor reclame-inkomsten en opdrachten). Wij kiezen er daarom voor het huidige subsidiebedrag omlaag te brengen en met de regiogemeenten een goede verdeling van subsidie voor de streekomroep af te spreken.
5. Kosten handhaving afval in afvalstoffenheffing
De kosten van handhaving die nu gemaakt worden voor de controle op afval (circa 20-25% van de inzet van handhaving) gaan we doorbelasten in de afvalstoffenheffing. Hierdoor stijgt het tarief, maar door verdere optimalisering van afvalscheiding zullen de kosten van afval mogelijk afnemen. Dit heeft dan een drukkend effect op de stijging van het tarief van de afvalstoffenheffing.
6. Groei toeristisch (riviercruise) bezoek
Jaarlijks bezoeken vele (dag)toeristen de stad en doen zo'n 9.000 riviercruise-gasten Dordrecht aan en een veelvoud aan andere (dagjes)toeristen. Door het inzetten van gerichte marketing en promotie en investeringen in aanlegvoorzieningen kan het toeristisch bezoek substantieel groeien, waarvan een deel overnacht. We investeren daarom in de groei van het aantal riviercruise schepen dat naar de stad kan komen en koppelen de liggelden voor deze schepen los van het contract met havenbedrijf Rotterdam. Investeringen in de aanlegvoorzieningen pakken we samen met de sector op. Hierdoor kunnen extra havengelden worden geïnd en doordat er meer bezoekers zijn verwachten we ook extra inkomsten voor bijvoorbeeld de Dordtse musea. Ook hogere toeristenbelasting is te verwachten, maar hiervoor moet eerst de hotelcapaciteit uitbreiden om deze extra inkomsten ook daadwerkelijk te kunnen behalen.
7. Binnenstadsbedrijf versoberen, terugbrengen gemeentelijke bijdrage
De gemeente draagt als gelijkwaardig partner in de stichting bij aan het Binnenstadsbedrijf, maar draagt als eigenaar van vastgoed in de binnenstad ook bij aan het Ondernemersfonds. We zien onze bijdragen vanuit deze rollen als één en kiezen er daarom voor onze totale bijdrage bij te stellen naar het bedrag wat de andere partners ook betalen.
8. Verkleinen van budget evenementensubsidies en meer kosten doorrekenen
We verlagen gefaseerd het subsidiebudget voor evenementen met in totaal 10%. Deze maatregel werken we samen met de sector inhoudelijk uit. Naast deze maatregel zullen er weer leges worden geheven bij het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen rond evenementen en worden de legestarieven voor evenementen voor de werkzaamheden ten behoeve van de APV-taken verhoogd naar het niveau van vergelijkbare gemeenten.
9. Culturele sector
We zetten in op het beperken van de uitgaven binnen de Dordtse Museumorganisatie. Hiertoe wordt een onderzoek uitgevoerd waarbij de efficiëntie en effectiviteit onder de loep wordt genomen. De resultaten daarvan worden in de loop van 2025 verwacht en zullen een plaats krijgen bij de beoordeling en finale keuzes van ombuigingsmaatregelen.
Los van dit onderzoek zijn er ombuigingsmaatregelen die we verder onderzoeken de komende periode. We noemen daarvan de volgende:
- De Dordtse Museumorganisatie kan besparen op de bedrijfsvoering door kritisch naar contracten met leveranciers te kijken en de bedrijfsvoering efficiënter in te richten. Het doel is om te besparen op de bedrijfsvoeringskosten, zonder de kwaliteit van de dienstverlening hieronder al te veel te laten lijden. Bij de verdere uitwerking van deze maatregel zal ook externe expertise worden betrokken;
- De Dordtse Museumorganisatie bekijkt of de uitvoering van de Beeldende-Kunst-Subsidie-regeling teruggegeven wordt aan het subsidieloket en vervolgens wordt bezien of deze regeling wordt voortgezet. Indien deze regeling komt te vervallen, dan betekent dit effectief een beëindiging van deze subsidie voor kunstenaars in Dordrecht;
- De Dordtse Museumorganisatie kijkt naar het hervormen van de tentoonstellingsprogramma's. Dit kan bijvoorbeeld door de omvang en het aantal tentoonstellingen terug te brengen en daarmee de kosten te verlagen.
10. Stoppen handhaving opkoopbescherming
We stoppen met het handhaven van opkoopbescherming. Landelijke wetgeving: de ‘Wet Goed Verhuurderschap’ en de ‘Wet Betaalbare Huur’ geeft gemeenten instrumenten om slechte verhuurders aan te pakken. Hierdoor wordt de gemeentelijke opkoopbescherming (en de handhaving daarvan) een minder belangrijk instrument.